16 apr

Flygbolag

2011 såldes Sverigeflyg och därmed samtliga flyglinjer till Braathens Aviation.

 

Gotlandsflyg

Pigge Werkelin startade Gotlandsflyg tillsammans med Roger Albrecht, Jan Havossar och Michael Juniwik. Idén föddes 2000 då Skyways köpte upp sin konkurrent och försämrade gotlänningarnas möjligheter att flyga till fastlandet till ett rimligt pris. Flygpriserna låg då på 4400 kronor t.o.r. Stockholm vilket inte var rimligt. Gotlandsflyg började flyga i april 2001. Vi sänkte/halverade priserna, ökade beläggningen och höjde turtätheten. Vi startade som en prispressare när det blev monopol på flygförbindelsen till Gotland. Tanken var att se till att konkurrensen höll ner priserna så att boende och verksamma i regionen kunde ta sig till Stockholm oftare och billigare.

Gotland blev ett föredöme i landet och flera andra kommuner hörde av sig och ville att vi skulle starta upp flyglinjer hos dem. Idag finns det 6 regionala flygbolag under Sverigeflyg – omsättningen är nästan en halv miljard. Vi gjorde om ett regionalt infrastrukturellt kommunikationsproblem till en hållbar affärsidé. I varje region där vi startade flygbolag kom satsningen att betyda mycket för företagsamheten.

I början flög Gotlandsflyg 6–8 turer/dag, innan bolaget såldes flög vi som mest 22 turer/dag till 8 destinationer. Vårt ordinariepris låg efter sju år på ungefär hälften av vad konkurrenten tog för sina ordinarie biljetter 2001. De första två åren sparade de gotländska flygresenärerna 60 miljoner på vårt inhopp i flygbranschen.

Gotlandsflyg

Kullaflyg

Kullaflyg startade 2003. Redan efter ett år genererade bolaget vinst och efter 14 månader kunde delägarna få tillbaka sitt insatta kapital. Efter 1,5 år var vi ett av tre företag som fick pris av Marknadsföreningen i regionen för att vi på ett förtjänstfullt sätt varit med och utvecklat regionen.

Vårt intåg på Ängelholms flygplats gjorde att de nästan har fick den bästa utvecklingen i landet vad gällde antalet avgångar; från 60 avgångar i veckan Stockholm–Ängelholm till 150 avgångar och det till en betydligt lägre prisbild än vad de hade 2007.

Kullaflyg blev utsett till Sveriges bästa flygbolag 2006 och 2007.

Kullaflyg

Sundsvallsflyg

Sundsvallsflyg startade 2005 med en pampig invigning då Pigge flög från Bromma stående på flygplansvingarna… Då fick Sundsvallsborna ungefär dubbelt så många avgångar till Stockholm som innan och det till ett pris som låg betydligt lägre än tidigare. Sundvallsflyg fungerade som en prispressare på SAS och hade 5 lokala delägare. Flygbolaget blev en viktig del i näringslivet för regionen.

Sundsvallsflyg

FlySmaland

FlySmaland är flygbolaget i Växjö. Det bildades när Sverigeflyg köpte in Stockholmsplanet 2007 och döpte om bolaget till FlySmaland.

New Wave med Torsten Jansson och Göran Härstedt var tillsammans med nio andra företag lokala ägare. FlySmaland trafikerade Berlin, Stockholm Bromma, Vilnius och sommartrafik till Gotland. Bolaget hade stora ambitioner och ville trafikera fler destinationer.

FlySmaland

Kalmarflyg

Kalmarflyg startades 2007 för att Kalmar skulle få priskonkurrens på flyg till Stockholm. Då köpte vi bolaget Kalmarplanet. Bolaget hade också ambitionen var att få förbindelse till Helsingfors och ännu ett par destinationer utomlands.

De var åtta lokala delägare. Här jobbade bara tjejer och platschefen var kvinnlig, vilket var bra för hela vår organisation.

Kalmarflyg

Blekingeflyg

Bolaget köptes av Stockholmsplanet 2005 och ombildades till Blekingeflyg 1/1 2006. Vi fick en fantastisk start där vi snabbt insåg att vi ville utveckla och starta en linje till Gdansk i Polen. Sen gick vi upp till två flygmaskiner från 2007. Det fanns sju lokala delägare.

Blekingeflyg