16 Apr

Utveckling som företagare

DJ och annonssäljare

Det är typiskt mig att sätta igång med grejor jag inte kan. Jag som knappt aldrig varit på disco och som inte var intresserad av musik, startade discotek. När John Lennon dog var jag sannolikt den enda discoteksägaren som inte visste vem han var. Jag kunde en massa annat.

Till mitt diskotek kom inte de ballaste DJ:sen, utan de som spelade sådan musik som folk dansade till. Vi hade inte spriträttigheter, men bra artister som drog publik. Det var så fel och bonnigt att det blev rätt för stockholmarna.

I den vevan blev jag annonssäljare för pappas tidning Gotlandsturisten. Jag var duktig som försäljare, det blev lite tävling och min tävlingsinstinkt är stark…

Senare började vi med konserter i större format. Vi startade en gotländsk fritidsmässa som hette Expo som pågick från 1988 till 1998 som ett årligt återkommande evenemang. Under de här åren arrangerade vi två gånger Gotlands traktor-pulling-tävling. Vi blev festarrangörer och åtog oss uppdrag på upp till 5000 deltagare. Då var jag festgeneral och vi hyrde in oss på Gotlandsbåten.

På vägen mellan min dåvarande hemadress i Göteborg på väg till Gotland spontanköpte jag inventarierna till ett helt vaxdocksmuseum och blev sen rektor för en utbildning i vaxdockstillverkning. Kursen var bra, men folk är inte längre intresserade av att betala entré för att se på vaxdockor – det hör till det förgångna. Kanske kommer vaxdockor att vara helrätt 2020 och då kan jag packa upp dem från mitt lager.

Jag startade Kulgården på Gotland och i Göteborg, som sysslade med att arrangera konferensaktiviteter. Vi låg långt före med idén att det var viktigt med upplevelser och aktiviteter vid konferenser.

När pappa skulle sluta med Gotlandsturisten slog vi ihop den med en liknande tidning som hette Sommargotland. Det blev en helt ny produkt som heter Gotlandsguiden, Jag var delägare och var med och drev företaget under sex år, sen sålde jag min andel.